SodaStream fortsætter grøn kamp
En ny undersøgelse viser, at danskerne ikke prioriterer miljø og bæredygtighed, når der skal købes cola. Men SodaStream agter at fortsætte kampen for det grønnere alternativ.
En ny undersøgelse viser nemlig, at danskerne ikke er klar til at skifte konventionel cola i plast- eller aluminiumemballage ud med en mere miljøvenlig varianter bare på baggrund af hensynet til miljøet. SodaStreams danske marketing manager, Michele Fitzwilliams, er ærgerlig over danskernes manglende miljømæssige engagement.
- Undersøgelsen viser, at blot fem procent af danskerne vil overveje at udskifte deres almindelige cola ud med en mere miljøvenlig streamet variant, der nemt kan laves derhjemme. Det er til trods for, at de adspurgte fik at vide, at der anvendes fire gange så meget CO2 til at producere en liter konventionel cola sammenlignet med en liter SodaStream Cola. Det giver stof til eftertanke, siger Michele Fitzwilliams.
Som et bæredygtigt alternativ til konventionelle læsedrikke har SodaStream de seneste år brugt mange ressourcer på at gøre forbrugerne opmærksomme på, at der findes miljøvenlige løsninger til de store læskedrikgiganter. Derfor er Michele Fitzwilliams også indstillet på at fortætte kampen.
- Der er jo lige frem brug for en oplysningskampagne. Danskerne er øjensynligt ligeglade med baggrunden for en cola, og det tror jeg hænger sammen med, at forbrugerne ikke kender virkeligheden. Fx den miljømæssige belastning bag fremstilling af konventionelle læskedrikke, konsekvenserne af transport jorden rundt eller for den sags skyld flasker efterladt i naturen. Vi har en opgave med at oplyse og uddanne danskerne omkring dette, siger Michele Fitzwilliams.